Pamir 2014, partea 4 – De la Khorog inapoi la Bishkek

map02_Pamir

Ziua 6, Joi, 31 Iulie 2014

Zi libera in Khorog. Cristache cu Pintilie merg sa caute un service sa rezolve cu rulmentul de jug de la Yamaha. Restul mergem in parcul din centru, la biroul PECTA, sa ne luam permise de trecere pentru lacul Zorkul. Parcul e ca o oaza pentru oras. Copaci multi, foarte inalti si strand. Dupa ce ne luam permisele (de notat ca vand si vederi si magneti cu Tajikistan) stam la un restaurant in parc, chiar pe malul raului.

In parcul central din Khorog, Tajikistan

Ziua 7, Vineri, 1 August 2014

Azi e momentul mult asteptat, adica sa vedem Afganistanul. Mergem pe raul Panj care formeaza granita dintre Tajikistan si Afganistan. In unele locuri e foarte ingust si pare usor de trecut. Drumul are asfalt pe el pana aproape de Langar.

Raul Panj, granita dintre Tajikistan si Afganistan

Ne apropiem de satul Ishkashim. Toate intrarile in sate sunt flancate de plopi inalti pe ambele parti ale drumului. In sat punem benzina si mancam de pranz.

Soseaua spre Ishkashim, Tajikistan

Se vad munti inzapeziti de pe granita Afganistan – Pakistan

Sat afgan si raul Panj, granita dintre Tajikistan si Afganistan

Din satul Tuggoz este un drum de 7 km care urca abrupt pana la apele termale Bibi Fatima. Pe drum vedem fortareata Yamchun, din secolul 1-3 IC.

Fortareata de la Yamchun, pe drumul spre Bibi Fatima, Tajikistan

Sunt 4 hoteluri aici. Ne cazam la unul dintre ele si apoi ne luam prosoapele sa mergem la baie. Sunt 2 incaperi, unde intra alternativ barbatii cu femeile. Apa este fierbinte. Cunoastem la coada un barbat, profesor de stiinte politice in Dushanbe. Aflam de la el ca vin multi Tajici aici la tratament. O femeie care sta la coada si vorbeste engleza imi spune ca prima camera e mai mult pentru tratament daca ai o problema si imi insira printre altele pe care nu mi le mai aduc aminte, fertilitatea. Si adauga ca trebuie sa-ti pui o dorinta cand intri.

La Bibi Fatima, Tajikistan

Masa de seara o luam la unul dintre hoteluri. Intr-o camera de langa noi e o petrecere cu o muzica ce aduce foarte mult a manele.

Ziua 8, Sambata, 2 August 2014

Plecam spre Langar. Nu ne grabim pentru ca avem de mers numai 70 de km.

Vedere spre fortareata Yamchun cu muntii Hindu Kush in spateFortareata de la Yamchun, pe drumul spre Bibi Fatima, Tajikistan

Vedere spre AfganistanRaul Panj, granita dintre Tajikistan si Afganistan

Chiar la intrarea in Langar este un semn de homestay. Facem dreapta pe o ulita si ajungem la o familie. Ne cazam aici. Pana e gata masa mergem la magazinul local. Cerem paine si ne spun sa revenim in cateva ore pentru ca nu au.

La magazin in satul Langar, Tajikistan Copii in satul Langar, Tajikistan
Copii in satul Langar, Tajikistan

In satul Langar, Tajikistan

Ca toti oamenii gospodari care se respecta au o gradina cu de toate

Gradina in satul Langar, Tajikistan

Dupa masa ne intoarcem la magazinul local sa luam painea. Avem o surpriza de proportii: nu vor sa ia bani pentru paine. Atunci ne dam seama ca de fapt aici nu se vinde paine deoarece fiecare si-o face in casa, si ei au facut-o special pentru noi.

Copii in satul Langar, Tajikistan

Ziua  9, Duminica, 3 August 2014

Din Langar spre Kargush mergem pe langa raul Pamir, care izvoraste din lacul Zorkul.

In satul Langar, Tajikistan In satul Langar, Tajikistan

De la Langar la Kargush, Tajikistan

A se observa motociclistul din urmatoarele doua imagini
De la Langar la Kargush, Tajikistan De la Langar la Kargush, Tajikistan

Undeva pe la vreo 3400 m Bogdan se opreste si spune ca nu se simte bine. Initial credem ca e de la altitudine.

De la Langar la Kargush, Tajikistan

Apar doua grupuri de biciclisti, unii europeni si altii asiatici. Ne dau niste pastile care, zic ei, fac bine la raul de altitudine. Le dau din painea primita cu o zi inainte. Stam vreo ora aici dupa care mergem si noi pana la Kargush unde ne asteapta ceilalti.

La Kargush este un punct militar de control. Ne spun ca permisele noastre pentru Lacul Zorkul nu sunt bune pentru zona care depaseste lacul pentru ca e zona de granita. Permisele sunt numai pentru rezervatia Zorkul. Dupa vreo ora de discutii cu granicerii ne lasa sa trecem.

Dar starea de rau a lui Bogdan persista si doreste sa se intoarca la Khorog; ma intorc si eu cu el sa nu ramana singur. Asa ca mergem inapoi la pensiunea din Langar, unde ne intalnim cu Andy, un englez pe motocicleta, intr-o vacanta de 4 luni.

Intre timp ceilalti merg spre Zorkul si se opresc la Jarty Gumbez, la un resort de vanatoare, cea mai de lux cazare de pana acum, cu piscina cu apa termala si biliard.

In Langar
In satul Langar, Tajikistan In satul Langar, Tajikistan

Ziua 10, Luni, 4 August 2014

Ne intoarcem in Khorog. Masa de pranz o luam tot in Ishkashim. Ne cazam tot la Laalmo, cu tot cu Andy.

Dupa amiaza chemam un taxi si mergem toti 3 in parcul din centru la terasa sa mancam ceva.

Bogdan vorbeste cu gazda pentru un consult medical aici in Khorog. Ne spun ca o sa cheme ei un doctor, mai pe seara. Vine o femeie, am inteles ca ar fi ruda prin alianta cu unul din copiii gazdei; concluzia consultatiei este ca starea de rau nu are nimic de-a face cu altitudinea, e numai de la lipsa de odihna si de mancare ca lumea combinata cu conditiile grele de aici din zona Pamirului. La sfarsit nici nu vrea sa auda de bani pentru consultatie.

Ceilalti ajung azi la Shaymak.

Ziua 11, Marti, 5 August 2014

Plecam de la pensiune si mergem sa cautam o vulcanizare ca sa imi indrept roata fata. Gasim una, dar nu au aparat special de indreptat si ia janta la ciocan. Plecam apoi pe M41 spre Murghab.

Plecand de la Khorog pe M41, Tajikistan

Dupa 70 km de la plecarea din Khorog drumul ajunge la peste 3000 m, iar dupa inca 70 ajungem la peste 4000 m. De aici pana la Murghab ramanem pe la altitudinea asta. Nu am ochelari de soare si ajung ametit la destinatie. In pasurile cele mai inalte sunt portiuni cu nisip alb si pietris care combinate cu soarele puternic ma fac sa nu mai disting bine relieful drumului.

Pe la 4000 m pe M41, Tajikistan

Trecem de drumul care vine din pasul Kargush si ajungem in zona satului Alichur. Peisajul este selenar.

Lac la 4000 m pe M41, Tajikistan

Trecem si de satul Alichur, care este la aproape 3900 m si mergem mai departe spre Murghab.

Biciclisti pe M41, Tajikistan

Pe masura ce mergem spre Murghab se mai inverzeste un pic peisajul si aduce a Mongolia.

Sat pe M41, Tajikistan

Cu motocicleta pe M41, Tajikistan

In departare se vede orasul Murghab, la 3800 m, unde ajungem curand.

Aproape de Murghab, Tajikistan

Ajungem in oras si mergem la singurul hotel din oras. Ne intalnim si cu ceilalti, care deja au mancat si se odihnesc. Mai stam la povesti, mancam si noi. Seara asta am cel mai prost somn de pana acum, cred ca am si o mica insolatie si am mancat si ceva dubios.

Ziua 12, Miercuri, 6 August 2014

Ultima zi in Tajikistan e si cea mai racoroasa. Plecam din Murghab cu destinatia Osh.

Prima oprire serioasa de foto este in pasul Ak Baital, 4655 m. Indicatorul cu pasul este cam la 300 m diferenta de nivel sub pas, asa ca oprim de doua ori.

Urcand spre pasul Ak-Baital, 4655 m, Tajikistan

Ajungem in pasIn pasul Ak-Baital, 4655 m, Tajikistan

Vedere din pasVedere din pasul Ak-Baital, 4655 m, Tajikistan

Ne intalnim inca o data cu lacul Karakol, de data asta atmosfera e mai claraLacul Karakol, 3900 m, Tajikistan

Granita cu China, Tajikistan

Trecem si de granita kirgiza unde stam mai mult ca la venire.

Imagine din “no man’s land”Cu motocicleta in Tajikistan

Si gata, am intrat in Kyrgyzstan.

Vedere spre muntii din TajikistanVedere din Kyrgyzstan spre Tajikistan

Ajungem in Sary Tash pe la 15:30 si mergem sa mancam de pranz la un local, un pic mai sus de benzinarie. Supunem apoi la vot ce facem azi (parerile sunt impartite intre a sta in Sary Tash si a merge pana la Osh). Mergem la Osh unde ne cazam dupa lungi cautari (din cauza hartii gps) la un hotel destul de aproape de centru cu conditii bune. Mergem pe jos pana in parcul central la un restaurant unde mancam un shashlyk delicios.

Ziulele 13, 14, 15, 16 August 2014

Plecam din Osh pe o caldura aproape insuportabila. Dormim in Tocktogul la aceeasi gazda, apoi a doua zi plecam spre Bishkek, unde ne cazam pentru doua nopti.

Sambata la pranz vine Adam sa ne ia motocicletele si duminica este avionul spre casa. Si-am incalecat pe-o sa, si v-am spus povestea asa.

This entry was posted in Asia Centrala, motocicleta. Bookmark the permalink.