Republica Tuva, partea 1
Ziua 9, Luni, 22 iulie 2013
Fericiti ca am obtinut permisele pentru zona de granita din Republica Tuva plecam spre Chadan. Peisajele devin tot mai frumoase, incep muntii.
O bucata din drumul spre Chadan mergem pe langa raul Enisei. Raul, care se transforma in fluviu, are peste 5500 km si se varsa in oceanul Arctic.
Din loc in loc mai facem cate o pauza sa admiram peisajul si sa fotografiem un pic.
Cu aproximativ 70 km inainte de Chadan ne hotaram sa cautam un loc de cort, sa putem admira si noi un pic peisajul inainte de a se intuneca. Facem stanga din drumul principal si urcam pe un deal. E un drum care duce pe partea cealalta a dealului si pare necirculat.
La ora 8 suntem instalati. Bogdan cu Andrei dau o fuga pana la sosea la un popas la cativa km in ideea de a cumpara niste bere. La popas nu se vinde alcool. Gasesc niste pateuri cu carne… bune si alea, merg bine cu conservele noastre.
Dupa ce ne instalam corturile, mancam de seara, ne relaxam si apoi ne urcam pana sus pe deal sa prindem semnal gsm.
Undeva printre brazi se vad niste punctulete care sunt corturile noastre:
Se vede totul de jur imprejur
Ziua 10, Marti, 23 iulie 2013
3 ore de cand ne trezim toti pana plecam. Se vede ca suntem inca la inceput 🙂
Intr-un pas ne oprim sa fotografiem un ovoo. Cat stam noi acolo apare o masina plina cu localnici. Cum ne vad opresc si vin la noi sa-si faca poze pe motociclete.
Peisajul este foarte frumos, vremea este excelenta.
Ajungem in orasul Chadan. Nu este greu sa gasim un loc unde sa mancam. Orasul este destul de mic. In centru sunt mai multe magazine si un local unde mancam destul de bine de pranz.
O mica sesiune foto
Dupa 2200 km de la plecarea din Irkutsk in sfarsit se termina asfaltul. Bucurie mare ! Drumul asfaltat merge in continuare spre Mongolia si ajunge pana in orasul Ulaangom, noi facem dreapta spre “tuva track”.
Traseul urmeaza indeaproape granita Rusia – Mongolia. Intram intr-o zona foarte salbatica, putin populata.
Ajungem intr-un pas chiar langa granita Rusia Mongolia. N50 33.260 E91 26.345. Peisajul e frumos, facem o pauza mai mare. Mancam ceva, facem poze. Norii vin si trec.
Dupa gardul asta incepe fasia de granita cu Mongolia.
Apare un camion incarcat cu bolovani. Cu soferul care este un localnic din Kyzyl Khaya este si un rus. Nu am retinut din ce oras. Stam un pic de vorba prin semne. Ne intreaba pe unde mergem, ii spunem ca mergem la lacul Khindiktig-Khol’ prin Mugur Aksy. Cand aude ne spune sa nu mergem pe acolo ca e o zona mlastinoasa in apropierea lacului si ca nu o sa putem trece. Auzisem noi de 10 km de mlastina, dar nu stim cat de greu este. Stim ca au mai fost unii pe acolo, dar cu motociclete usoare sau cu 4×4. Ne propune un traseu mai usor, de ocolire prin Kyzyl Khaya. Ne uitam pe harta, e vorba de ocolirea muntelui Mongun Taiga prin sud, in loc de nord. Traseul pare la fel de frumos, asa ca nu stam prea mult pe ganduri.
Dupa vreo 20 minute apare un sat in stanga, satul Sagli. In spatele muntilor, spre stanga este Mongolia.
Dupa inca 10 minute de mers ne propunem sa gasim loc de cort. Din drum facem dreapta spre deal, mergem cativa kilometri si ne oprim.
Ne instalam tabara undeva la baza unui deal (N50 30.671 E91 14.263). Drumul e undeva jos de tot. Avem semnal gsm de Mongolia. Ne curatam fiecare cate un locsor de cort, pentru ca terenul e un pic bolovanos. Suntem pe la vreo 1800 m si e plin de tantari. Ne iau cu asalt.
A plouat de mai multe ori azi, si inca nu s-a terminat. Mai da cativa stropi la un moment dar. Din fericire nu ploua mult. Cat sa apara un curcubeu de toata frumusetea.
Surpriza serii este luna plina si foarte mare.
Ziua 11, Miercuri, 24 iulie 2013
Luna se vede si a doua zi dimineata. Tot la 11 reusim sa ne urnim si azi. Ziua este foarte frumoasa.
Foarte rar se mai vede cate o iurta.
Nu mai tin minte ce am intrebat pe oamenii astia de ne aratau ei ceva.
Sunt multe rauri de traversat, toate au poduri.
Dupa pasul Koge Dava (aproape 2400 m – N50 19.234 E90 41.556) urmeaza o coborare spectaculoasa pe serpentine pana la ~1600 m unde este punctul de control de granita.
Punctul militar de granita este exact dupa muchia din fata. Raul de jos pleaca de la vreo 40 km mai sus de Mugur Aksy si se varsa in lacul Uureg din Mongolia.
Vedere spre lacul Uureg (Mongolia). Trecem de punctul vamal fara sa ne intrebe nimeni nimic (e adevarat ca punctul e la ceva km de drumul principal). De fapt urmeaza sa fim controlati in Mugur Aksy (cred ca si-au dat baietii prin statie ca au venit dupa noi chiar in oras cand stateam in fata unui magazin).
Nori negri se vad spre oras. Ne oprim sa ne echipam de ploaie.
Cu 5 km inainte de oras cu cativa km mai oprim o data sa fotografiem Mongun Taiga.
Chiar la intrarea in Mugur Aksy este o benzinarie. Ajungem acolo dar nu au benzina. Initial ma sperii un pic pentru ca in gps aveam o singura benzinarie. Tanti de acolo (nu prea inteleg de ce statea acolo daca nu aveau benzina) ne spune sa mergem in centru ca mai e o benzinarie.
Ajungem la benzinarie. Intreaba Andrei ceva, intelege ca au numai de 80. Intreb si eu, inteleg acelasi lucru. Gigi se aseaza resemnat la o tigara in timp ce ceilalti pun benzina.
In timp ce baietii pun benzina mai vad o masina venind care pune din pompa de 90.. Ne lamurim ca au si benzina de 92. Eu sunt singurul care nu am apucat sa pun benzina. Se pare ca cine rade la urma rade mai bine 🙂 … eu pun de 92, restul au pus deja de 80.
Langa benzinarie este un “Cafe” destul de mare. Speram si noi la ceva mancare calda. Ajungem acolo si vedem cum se fac pregatiri de nunta. Nu ne pot servi.
Mergem la magazinul local sa cumparam apa si bere. In timp ce stateam in fata magazinului apare un militar rus care ne cere actele si permisele la control. Cativa copii se tot joaca pe langa noi.
Plecam din sat ametiti de foame, cu planul de a opri imediat ce iesim din oras sa mancam o conserva.